Jag avslutar med lchfdieten - resultat och utvärdering

I 6 månader har jag gått på lchfbaserad diet och jag har efter några månaders funderande beslutat mig för att sluta. 
Detta inlägg kommer att vara uppdelat i tre delar, först varför jag började med lchf och hur min diet var upplagd. Andra delen kommer handla om varför jag slutar och vilka resultat jag har fått genom en lowcarb highfat baserad diet. Tredje delen avslutar med hur mina framtidsplaner ser ut angående min kost. 
 
 Hur det kom sig att jag började med lchf
 
När jag i slutet av mars beslutade mig för att ta tag i min vikt så var det aldrig meningen att jag skulle gå på bara en diet. Planen var att jag skulle testa mig fram på olika och sedan skriva om detta på mitt instagramkonto, både för att jag var nyfiken på flera olika dieter och trodde att det skulle motivera mig att fortsätta hela vägen till mitt mål. Jag började min första vecka med att minska kalorierna genom att ersätta frukost och lunch med måltidsersättningsdryck. Detta var något jag hade erfarenhet av, då jag har flertal gånger tidigare gått på vlcd-diet. 
Andra veckan ersatte jag alla måltider med dryck och gick bra ner i vikt. Men jag ville inte fortsätta att räkna kalorier efter bara två veckor. Jag hade redan tröttnat på det och kände mig hungrig, vilket jag just då inte klarade av. 
LCHF hade jag hört talas om och jag läste på lite lätt om det. Tänkte att jag gillar ju fet mat, så det lät bra. 

Beslutade mig för att börja strikt, max 10g kolhydrater per dag. Hade rätt svåra omställningsbesvär, yrsel, huvudvärk, kramper i ben, förstoppning, frös och värst av allt, ketosutslagen. 
 
Dessa klianda utslag kom bara när jag åt strikt lchf (under 10g kolhydrater) så jag förstökte hålla mig på en normal nivå 10-20gram kolhydrater per dag. Min första tid på var tuff, jag fick en anafalytisk chock vid påsk och fick åka ambulans in till sjukhuset. Efter det så har jag dragits hårt med allergiska reaktioner mot mat, något som jag inte tidigare har upplevt.
Men anledningen till att jag forstatte med lchf genom hela viktnedgången var för att det är 1. Enkelt att hålla koll på vad man fick eller inte fick äta. 2. Hittade mat jag tyckte var god. 3. Såg resultat på vågen vilket fick mig att bli motiverad och fortsätta, trots att min mage, allergier och kropp inte var så lycklig. 
 
Varför jag slutar med lchf
 
Anledningen till att jag slutar med lchf är för att min kropp mår inte bra på det. Min mage har varit i uppror sedan jag började med lchf, antingen förstoppad eller diarre. Jag har svårare migrän vid pms, yrsel och kramper i benen. Men värst är allergin. 
 
Dessutom, som jag nämnt flertal gånger. Jag tror inte på förbud, jag tror inte kolhydrater och socker är dåligt för en i lagom mängd. Jag vill kunna äta allt men inte alltid.
 
Så ingen lchf "livstil" för mig, men som viktminskningmetod tror jag lchf funkar jätte bra. 
Viktmässigt gick det bra. Gick stadigt ner i vikt, med platåer på max några veckor bara. 
Jag gick ner 23 kg på 29 veckor på lchf normalnivå. Det är helt okej! 
 
Hur ska jag äta i fortsättningen av mitt liv
Just nu ligger fokus på att sakta öka kolhydrater och minska fettet till en jämn balans. Högt protein pga träningen. Jag testar mig fram, räknar kalorier så jag inte överstiger mitt dagsbehov av energi.

Jag vill hitta en bra balans med mat som inte triggar min allergi, är snäll mot min IBS mage och min migrän. 
  
Gårdagens frukost, första havregrynsgröten på 7 månader och proteinknäcke. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

nujavlarjenny.blogg.se

Här berättar jag om min viktresa från 84 kilo. Ger tips på lowcarbmat som har funkat för mig.

RSS 2.0