Min Viktresa firar 6 Månader idag!

Idag bubblar det av glädje i kroppen, för idag är det 6 månader sedan jag påbörjade denna spännande, omtumlande Viktresa. Jag ångrar inte en enda sekund av det, trots att det stundvis har varit tufft, med misströstan och tvivel på min egen förmåga. Men det har varit min otålighet som har spökat mest, att jag ville att allt skulle hända på en gång. 
 
Så vad jag har lärt mig nu under dessa sex månader:
- Vill man ha förändring så får man ta tag i det själv. Förlita dig till din egen styrka. Andra personer kan stötta dig, men de kan inte fixa förändringen för dig. Allt måste komma ifrån dig själv.
 
- Det finns ingen bättre dag att påbörja en förändring än just IDAG. Vad väntar man egentligen på? Bättre väder? Löningen? En Måndag? 
Min viktresa började på en söndag, jag hade bara införskaffat måltidsersättningsdrycker och lagt upp en vag plan innan. Jag stod där på söndagmorgon och tänkte att nu får det vara nog. Och så började jag.
 
- Självdisciplin är allt. Arbeta med det. Jag tyckte det var svårt att steka pannkakor till mina barn i början, eller se dem äta godis. Nu bryr jag mig inte. Jag kan plocka lördagsgodis till dem, jag är inte ens sugen. Folk äter tårta bredvid mig, jag vill inte ha. Det lockar mig inte. För jag har inte stressat upp mig inför att inte äta snask och godis längre. Jag gjorde ett val när jag påbörjade min resa, jag valde att inte äta sånt mer. Jag har mina alternativ, jag har mitt "godis", mina "pannkakor" och för mig räcker det väl. Jag bestämmer, inte maten.
 
- Se processen! Ta fotografier, ta mått, ha en dagbok. Det ökar motivationen när platåer kommer (och platåer kommer alltid). Och det är så kul att se förändringen, känna stolthet över sina bedrifter.
 
- Skäms inte över det förflutna. Det kan du inte ändra ändå. Ja, det var så du såg ut då, men det var då! Du ville ha förändring och du ville kämpa för den. Var stolt över dig själv och ha med dig ditt förflutna som en påminnelse över vad du har åstadkommit och vad du aldrig mer vill ha tillbaka. 
 
- TÅLAMOD! Det är tufft, jag vill att allt ska hända NU, eller helst igår. Men så funkar det ju inte. Förändring tar tid. För somliga tar det längre, för andra går det fortare. Det viktigaste är inte heller hur fort det har gått, det viktigaste är att kunna fortsätta. Att inte tappa suget och hamna tillbaka i samma destruktiva spår. Majoriteten av alla som går ner i vikt återfår alla kilon igen efter bara något år. Jobba hela tiden framåt och lär dig känna din kropp.
 
- Och lyssna på din kropp! Vad som funkar för andra, är inte säkert att det funkar för dig. Somliga mår jätte bra av lchf, andra inte. Så är det med alla dieter, all kosthållning. Du är unik. Våga testa, var inte för enkelspårig. Hitta din väg, hitta vad som funkar för dig. 
  
Idag ska jag fira, för jag har åstadkommit något stort. Jag har tagit hand om mig själv i ett helt halvår!

På schemat står lite styrketräning, mag-, rumpa-&benövningar. Har redan tagit en cykeltur idag istället för en promenad. 
 
Sedan skall jag äta min favoritmat, hamburgare och unna mig lite Kvarg med choklad! 
 
Här nere kommer lite bilder och mått på min förändring.
 
Skillnad i vikt och mått på 6 månader:

 26/3-17            26/9-17
 
Vikt: 84 kg         62,5 kg: - 21,5kg 
Midja: 91 cm      73 cm: - 18cm
Höft: 114cm        90,5cm: - 23,5 cm
 
 
 
2016 - 2017 
 
Bilden visar 6 månaders skillnad: Från 84 kilo slapp till 62,5 kilo aktiv! 
 
Min resa har bara börjat. Nu ser jag fram emot att forma kroppen och se vad jag kan åstadkomma mer!! 

Häng på ni med!
Påbörja er Viktresa idag och ge järnet. Ni kommer inte att ångra er om 6 månader!
emma
2017-09-26 @ 13:57:42

Fantastiskt bra jobbat! Inspirerande att se och läsa. Heja dig!

Svar: Tack snälla ❤️😊
nujavlarjenny

Anonym
2017-09-26 @ 14:33:42

Jättebra gjort! Du inspirerar!

Svar: Tack så jätte mycket!!
nujavlarjenny




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

nujavlarjenny.blogg.se

Här berättar jag om min viktresa från 84 kilo. Ger tips på lowcarbmat som har funkat för mig.

RSS 2.0